Les 1 

Instap niveau - MBO audiovisueel vormgeving. Heb daarin voornamelijk 3DS MAX gebruikt en dus veel hard surface gemaakt. Verder heb ik ZBrush geleerd voor mijn ISA en heb daarvoor 1 character gemaakt. (Link naar het blog van mijn ZBrush project: https://zbrushisamitchellbekke.blogspot.com/2020/04/zbrushmitchellbekke.html ) Mijn ZBrush kennis is nog vrij matig.

Leerdoel :


Specifiek: Hoe ik een model game ready kan maken. wat is de beste pipeline voor mij?. Beter weten hoe ik retopolgy kan gebruiken inplaats van alles te Zremeshen.

Meetbaar: De models moeten handmatig zijn verbeterd qua topology. Onder 40k poly's.

Aantrekkelijk: Het doel is aantrekkelijk omdat ik als een game artist die in de 3D wil gaan werken. Hiervoor is het bijna een verplichte om organisch en hard surface te kunnen, maar ook om modellen game ready te kunnen maken. Verder is het handig om extra detail te kunnen maken in modellen zodat het meer leven krijgt.

Realistisch: Hoe ik dit project realistisch houd is door optijd te beginnen met het project zodat ik niet te gehaaste keuzes maak of dingen begin af te raffelen. Verder wil ik genoeg research doen voor mijn Prop zodat het echt voelt alsof het van die tijd of plek komt.

Tijdsgebonden: 1 Les voor concept, 3 lessen voor modellen, 1 les voor unwrappen, 1 les voor textures. 


Pinterest Algemene Afbeeldingen Link: https://nl.pinterest.com/9edcdd62192e773/japanese-sculpt/


Prop item list van Ideeën: 

Crossbow
sword
Axe/hammer hybrid
Daggers
Brawler gloves
Eastern sword (misschien japans)
Normale Bow
Revolver
Toverstaf
Scythe

Thema's

Sci fi
Aliens
tentacles
Mecha
Stylized
Realistisch
Western
Fantasy
Old school
Japans

Japanese Bow. De vorige eigenaar was een assassin die zijn prooi vermoorde met zijn boog. Hij had deze boog altijd bij zich en gebruikt het ook voor korte afstand gevechten. 

De gebruik sporen: Slijtage, Bloed, Pijlen, Fabric, Trinket

Modelling stijl: Traditioneel japanse items en misschien een draak in het model

Texturing stijl: Clean realistisch en ondertussen kapote details/ bloed


Les 2 

Sinds les 2 en maandag 28 sep heb ik gekeken naar wat voor boog ik wou voor mijn character. 

 

 Hieronder staan een paar thumbnails in wat voor vorm ik wou en de uiteindelijke versie.



 Na de thumbnails ben ik gaan proberen het model in perspectief te krijgen. Verder ben ik gaan kijken welke textures waar moeten komen en heb hiervoor een clown color pallet gebruikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Blockout" 

 


 

 

Les 3 

Tijdens les 3 heb vrij weinig gedaan aangezien ik mijn blockout/ mockup al had

Les 4

Links naar mooie art stijlen die ik goeie inspiratie vind

https://www.artstation.com/artwork/v1eak6 Voor het lichaam van de draak

https://sketchfab.com/3d-models/dragon-with-pearl-93d65f56fdd34311ad55112f90ba4a82 Voor de armen/ Hoofd

https://sketchfab.com/3d-models/dragon-column-240f4e43d8e64f8a9c8c89a2d11132ce WOW ik zou niet weten hoe ik dit zou aanpakken

 

Dit was mijn werk voor deze week. Verder gekeken naar het hoofd en gemaakt. Ik wil denk ik eerst het hoofd goed hebben zodat ik kan kijken of ik uberhaupt nog toekom aan de armen en benen. Aangezien het losse onderdelen zijn kan ik het los gaan maken en schrappen als het niet lukt



Update op zaterdag 10/3/2020




Les 5 

Deze week heb ik de mond verder uitgewerkt en heb ik geprobeerd met de pinch brush alle lijnen meer er uit te laten springen. Dus bijvoorbeeld bij de ogen en de wenkbrauwen.



Les 6 7

In de les ben ik verder gegaan met het hoofd om dit strakker te maken maar ook om alles nog 1x langs te gaan om hier en daar iets aan te passen.Ook heb ik hoorns gemaakt aangezien ik hier een leuke techniek voor wist om het te maken.


Tot slot heb ik de "vin" op de rug gemaakt van de draak. En ook heb ik het lichaam gemaakt. Dit heb ik gedaan door scales toe te voegen met noise.



 


 Les 8

Deze les heb ik hetzelfde gedaan als het bovenlichaam van de draak maar dan bij de staart.



Mijn plan voor de volgende dag is dat ik de hoofd tot lichaam connectie wil vastmaken en wil ik kijken of ik nog schade ga toevoegen aan het hout of aan de boog zelf. Ik kan het namelijk ook in Substance Painter doen dus ik moet nog even kijken.

Les 9 Schouw

Alle progressie vanaf hier is na de schouw tot de deadline


 



 

De mesh uit zbrush werd op 6% gedecimate en kwam uit op ongeveer 500k poly's

De retopo heb ik slecht aangepakt met de edge flow rond het oog waardoor alles erg vaag werd en beknopt, maar ik was al te ver voordat ik dit doorhad dus ik heb besloten door tijdsdruk om het verder af te maken.

 


 



 



 Afgezien van het hoofd vind ik de retopo goed gelukt, Maar misschien hadden sommige onderdelen nog minder poly's kunnen gebruiken.


Substance painter


De normals baken was een compleet drama. Het duurde 5 uur voordat het werkte omdat mijn objecten niet dezelfde pivot point hadden terwijl ik dit van te voren wel had gedaan. Na veel pogingen en probeersels van settings kwam het model er goed uit te zien. Het enige vage was het touw dat zag er verschrikkelijk uit dus heb ik het touw van een vorige versie gepakt en lower poly gemaakt. Dit is waarom het touw vrij "high poly" is gebleven.


Ik wou dat de boog qua kleur logisch was en aangezien de gebruiker een assassin is moet de boog niet super erg opvallen. Daarom heb ik gekozen voor zwart en rood om het cool te maken, maar ook onopvallend. 

De boog is gemaakt van hout en metaal. 






"Beschrijving prop"

Dit is een japanse boog die werd gebruik door een japanse assassin. Het doel is om de boog te gebruiken van een afstand, maar door de extra "hendel" is die ook geschikt voor vuistgevechten. Verder is die donker qua kleur zodat die niet opvalt, maar wel intimiderend is.

P.M.I.


Plus:

- Leuk om een keer zelf het concept te bedenken en uit te werken in 3D

- Een keer sculpting inplaats van altijd hard surface modelling

- Weten hoe de workflow is van begin tot eind met retopo en normal baking

Min:

- Retopo kosten heel veel tijd omdat de uitstekels vaag waren te retopo

- Normal baking (maar dit is mijn schuld technisch gezien)

Interessant

- De decimate tool in zbrush

- Retopo

- Complete vrijheid in het ontwerpen aangezien er niet per se een thema aanzat.


Mijn leerdoelen waren:

Hoe ik een model game ready kan maken?

wat is de beste pipeline voor mij?

Beter weten hoe ik retopolgy kan gebruiken inplaats van alles te Zremeshen.

 

Ik weet nu hoe ik een model van begin tot eind kan maken in zowel Zbrush als Maya, maar ook in tegelijk. Ik had hier voor geen kennis hoe ik hard surface en soft surface kon combineren, maar nu heb ik mijn juiste workflow hierin gevonden en ook weet ik nu hoe ik het terug kan brengen onder de 100k poly's. 

Verder snap ik nu een stuk beter hoe normal baken werkt aangezien het veel tijd kosten in dit project vanwege een paar fouten van mij.

Mijn workflow nu zou zijn : Maya of zbrush voor of het soft of hard surface is > Zbrush om de details af te maken > Retopo in Maya > Unwrappen in Maya > Substance Painter > Online zoals bijvoorbeeld sketchfab.

Zou ik zeggen dat ik super goed ben met retopology in Maya nu? nee niet echt, maar dit was de eerste keer dat ik dit deed en wel snap ik nu hoe je dit het beste kan aanpakken voor het volgende model. Ook heb ik veel fouten gemaakt in dit model waardoor ik die niet nog een keer ga maken. Het voornamelijkste wat fout ging was de flow van de vormen. Soms was de neus verbonden aan de achterkant van het hoofd wat niet de bedoeling is. 

Ik zou wel zeggen dat ik nu kan retopologizen in de toekomst dus het is enorm handig dit project te hebben gemaakt.

Is dit een game ready prop? half ja. Dit komt omdat het best hoog is in poly count, maar ondertussen is het nog best oke. Ik had ooit een tommygun gemaakt van 200k en die werkte in Unity dus opzicht kan het, maar het is niet optimaal. Hier zal ik volgende keer op letten.


Tot slot vond ik dit een erg leuk project voornamelijk omdat het 3D was, maar ook omdat ik een keer mijn eigen ontwerp kon verzinnen en uitwerken. Ook was het goed dat ik eindelijk een keer hard surface en soft surface kon combineren.

Link naar het model : https://sketchfab.com/3d-models/dragonbow-e7ef3d2788a249599362357f3f4f01bf

Bedankt voor de lessen









 

Reacties